2 oktober 2009

Kentucky: deelnemers staat mooie marathon te wachten

Internationaal O-parcoursbouwer Richard Nicoll uit de Verenigde Staten heeft een prachtige marathon uitgezet voor de ruim negentig deelnemers aan de internationale menwedstrijd in Kentucky. Tijdens deze testwedstrijd komen deelnemers uit de diverse klassen aan start. Dit zijn FEI, vergelijkbaar met de Nederlandse klasse 4, intermediate, vergelijkbaar met klasse 2-3 en preliminary, vergelijkbaar met klasse 1-2. Een behoorlijke uitdaging voor Nicoll.


Nicoll’s paradepaardje is de heuvelhindernis, die volgend jaar wordt voorzien van een pergola: “Ik wil de toeschouwers een spannend moment bezorgen als de deelnemers vanuit het niets plotseling de heuvel opkomen met hun paarden.”

In drie van de zeven hindernissen is water opgenomen, wat varieert van een echter waterhindernis tot een waterdoorgang. Hoewel de hindernissen dit jaar misschien iets te gemakkelijk lijken voor de vierspanrijders, zal dat volgend jaar anders zijn omdat deze dan alleen voor deze rubriek worden gebouwd. Ook de aankleding is dit jaar redelijk primitief, maar ook dat zal volgend jaar anders zijn, vertelde Nicoll.
Uiteraard worden alle hindernissen in 2010 voorzien van videoschermen waarop de toeschouwers de verrichtingen van alle deelnemers in alle acht hindernissen kunnen volgen.

Fotos: Rinaldo de Craen
 

De doelstelling van Nicoll bij het bouwen van de hindernissen is dat de toeschouwers zodanig onder de indruk raken van de vierspansport, dat ze de rest van hun leven fan blijven: “Tijdens de eventingcross van de Wereldruiterspelen een week voor de marathon wil ik de mensen al een voorproefje geven. Ze moeten zo geprikkeld worden door de hindernisbouw, dat ze een week later graag terug willen komen om het vierspanspektakel te volgen.” De marathonhindernissen in Kentucky zijn gebouwd door het team, dat ook verantwoordelijk is voor de bouw van de crosshindernissen. Overal zijn mooie, afgeronde, in elkaar overlopende palen gebruikt om het risico van blessures uit te sluiten.


Parcoursbouwer Richard Nicoll voor een van de afgeronde palen.

De hindernissen liggen weliswaar ver uit elkaar, maar je kunt toch een aantal menners in een aantal hindernissen volgen. Nicoll heeft zo veel mogelijk geprobeerd de hindernissen volgens het ‘amfitheater’ effect te bouwen. Door de hindernissen in een lager gelegen gedeelte te bouwen, biedt de heuvel rondom de hindernis plaats voor een groot aantal toeschouwers: “Ik heb op diverse wedstrijden gezien hoe iedereen in rijen gepakt rondom de hindernissen stond, waardoor een groot aantal mensen de menners niet goed konden zien. Dit wilde ik voorkomen, de hindernissen moeten voor zoveel mogelijk toeschouwers te volgen zijn.”

 

Maar Nicoll zit er niet mee: “Ik heb hier de afgelopen twee jaar ook gebouwd en in de beginjaren ’80 was ik hier eveneens parcoursbouwer. Ik ben gewend om voor meerdere rubrieken van verschillende niveaus te bouwen. “De FEI en intermediate rubrieken rijden alle 7 hindernissen, terwijl de preliminary rubrieken er 5 rijden. Alleen de FEI-menners moeten alle poorten in de hindernissen nemen, de andere twee rubrieken rijden slechts tot en met poort D of E. Nicoll heeft hier uitstekend rekening mee gehouden bij het uitvlaggen van de poorten, de weg van D naar de finish is net zo uitdagend als van F naar de finish.