17 november 2009
Nieuw op Paard & Koets: ECC Kutschen-Ricker
Wanneer de ervaren Paard & Koets- bezoeker dit jaar door de Brabanthallen wandelt zal één ingrijpende verandering in ieder geval niet onopgemerkt blijven. Voor het eerst betreedt namelijk ECC Kutschen-Ricker uit het Duitse Dülmen met een grote en uitnodigende stand het jaarbeurstoneel in 's-Hertogenbosch. Wie echter denkt dat ECC Kutschen-Ricker een nieuweling in de mensport is, slaat de plank mis. Want al sinds jaren behoort de ECC-groep tot de global players in de internationale mensport.Met name in Duitsland, Polen en Hongarije begeleiden ECC dressuur- en marathonwagens vele topmenners naar hun successen. Zo behaalden op het WK enkelspannen 2008 in het Poolse Jarantow de Duitse toppers Christoph Dieker en Dieter Lauterbach de zilveren team-medaille op ECC-rijtuigen. Een jaar eerder wisten Klaus Tebbe en Rudolf Huber in Warka bij het wereldkampioenschap tweespannen met de support van Kutschen-Ricker zelfs het team-goud in de wacht te slepen. En dit jaar werd Daniel Schneiders in Greven individueel wereldkampioen bij de tweespan pony’s, terwijl Franz-Josef Lehmkuhl zijn mencarrière met de zilveren medaille bij de enkelspannen bekroonde. Ook zij zagen hun vertrouwen in ECC Kutschen-Ricker beloond.
Dergelijke successen komen niet uit de lucht vallen, ze zijn het resultaat van onophoudelijk hard en innovatief werk ten behoeve van meer snelheid en wendbaarheid, maar bovenal van de veiligheid van mens en dier. Deze instelling wordt goed verwoord in het motto van ECC Kutschen-Ricker: "Voorsprong op de vooruitgang".
De innovatieve kracht van ECC steunt momenteel vooral op drie belangrijke zuilen. Dat zijn om te beginnen de zogenaamde "Neigetechnik", die er bij de tweespan marathonwagen voor zorgt dat in de bocht op het binnenste achterwiel extra druk wordt uitgeoefend, waardoor de wagen een veel vastere terreinligging krijgt. De "Neigetechnik" werd door Rüdiger Schmidt , een partner van de ECC-groep ontwikkeld. Inmiddels werd er patent aangevraagd op deze "extra groom".
De tweede zuil is het MMS-Stabiliteitssysteem dat met name bij dressuurwagens wordt toegepast. Dit door de Nederlandse firma Verdonschot ontwikkelde en onder licentie bij ECC geïnstalleerde stangensysteem levert in de steeds sneller wordende vaardigheidsproeven een sterk verbeterde stabiliteit op, waardoor het kantelgevaar tot het verleden behoort. Een indrukwekkend bewijs hiervan werd onlangs bij het WK Pony’s in Greven geleverd door de Duitse vierspanrijder Martin Thiemann, die met behulp van deze techniek de concurrentie ver achter zich wist te laten. Een bijkomend voordeel van het MMS-Stabiliteitssysteem is dat het ook achteraf kan worden gemonteerd.
De derde steunpilaar is het beproefde RS-besturingsysteem bij de M2000 marathonwagen, waardoor de paarden en pony’s ongestoord en vliegensvlug door de nauwste hindernissen kunnen manoeuvreren. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat in de wending de binnenste lamoen automatisch naar achteren uitwijkt, terwijl de buitenste naar voren gaat. Het paard wordt daardoor niet belemmerd in zijn beweging. Nieuw hierbij is dat deze techniek nu ook in dressuurwagens wordt toegepast. Bij een door de Duitse Hippische Bond (FN) in opdracht gegeven studie over de problematiek van de 10-meter volte kwam uit de bus dat deze alleen met het RS-besturingsysteem kan worden gereden zonder dat het paard in zijn buiging door de lamoenen wordt gehinderd.
ECC Kutschen-Ricker zal de nieuwe technieken in de Brabanthallen bij diverse ECC-modellen demonstreren. De bezoekers van Paard & Koets worden van harte uitgenodigd om zich ter plaatse te overtuigen van de doorslaggevende voordelen van ECC-rijtuigen.
Ricker GmbH
Wierlings Esch 51
D-48249 Dülmen
Tel.: 0049-(0)2594-78 30 69 0
Fax: 0049-(0)2594-78 30 69 9
Mobiel: 0049-(0)171-58 06 096
Nederlandstalig contact:
Frans Hellegers: 0049-(0)172-54 789 64